Friday, November 26, 2010

فرجات آخر الشهر

* لو كانت "منى الشاذلي" بهذه القوة لما احتاجت لهذا الفيلم الهابط والشائعات الفاكسة عن غروب شمس برنامجها وحلولها عن وجوهنا .. أعتقد أن هذا التصرف يعكس قرب نهايتها كإعلامية..وقرب نهاية من يقدمون على هكذا تصرفات.. راجعوا المقال الذي نقلته عن "الدستور" في زاوية "فرجاية!

* ومع ذلك .. ألا تلاحظون أن "أيمن بهجت قمر" صار مقيتاً أكثر بعد أن توطدت علاقته بكتاب "الدستور" "الأصلي"!

* فشلت كل محاولات تلميعها والتهليل لدورها في مسلسل "الجماعة" في إخفاء حقيقة واحدة : "يسرا اللوزي" ممثلة خاملة ، لا تمثل ، ولا تساعد على التمثيل!

* "غادة عبد الرازق" بئر رخامة مصري أصيل .. قادر على ابتلاع أي بئر رخامة ولو بعمق بئر "هند صبري".. المصري معروف بجبروته!

* مع احترامي لمؤيديه .. أشعر بأن أهمية "الشيخ إمام" سياسية فقط .. موسيقياً أراه كمستمع ملحن متواضع وجمله اللحنية أقل من العادية..

* من المؤسف أن يخرج فيلم "الفاجومي" "عصام الشماع".. جرائمه التليفزيونية لا تزال حاضرة في الذهن..

* أحياناً قد تغير رأيك في موسيقى ما عندما تسمعها للمرة الثانية.. وهو ما حدث مع مقدمة مسلسل "الكبير أوي" التي لم أكن أحبها في البداية ، لكني عندما سمعتها للمرة الثانية رأيتها محاولة مبتكرة لعمل "راب" مصري بمواصفات مصرية وبدون افتعال لفظي كما تفعله بعض الفرق الغنائية المحسوبة على "الساقية"..

* موسيقى "هشام جبر" جزء من حالة الرخامة والافتعال التي ظهر عليها "عايزة أتجوز"..من المقرف أن نجد مؤلفاً موسيقياً يحاول زغزغة جمهوره بالعافية لكي يضحك.. حيبقى هو و"هند صبري" عليهم؟ الرحمة حلوة..

* يمكن لـ"أيمن منصور" فنان الـstand up comedy الذي ظهر ممثلاً في مسلسل "جوز ماما" أن ينجح كممثل.. بشروط!

* "نانسي عجرم" تحتاج لعمل "مراجعات" في هذه النقطة بالذات .. لأنها إن لم تفعل بعد الألبوم الأخير.. فستقع في متاعب بالجملة..

* المتاعب الحقيقية وقعت فيها قناتا "أو تي في" و "أون تي في".. اللتان وصل بهما الحال لاختيار أشخاص مثل "عبد الرحيم علي" لتقديم برامج..

* في تحد للجماهير عاد الإعلان الحزبوطني الوقح إياه للضابط الذي يشخط في شخص متهماً إياه بالسلبية .. ولم يعترض أحد من الذين اعترضوا على إعلان "عباس بن فرناس".. حاجة (#%$#)..

* أمام "السقا" الكثير كي يظهر نفسه كممثل كوميدي..

* الشخص الذي يقدم بصوته بروموهات الحياة آخره مبيد حشري.. أو شبشب..

* غير مستريح لقناة MBC DRAMA الجديدة.. السبب هو MBC..لا أكثر..

* أخيراً.. من حقي أن أضحك عندما أسمع اللهجة العسكرية والمتشنجة التي قرر وزير الإعلام المصري التعامل بها مع من ظهروا في فيلم "تليفزيون الحارة" الوثائقي .. لماذا لا يدخر تلك الطاقة المستعملة في التشنج لأشياء أهم؟ صحتك يا معالي الوزير مش كدة!

6 comments:

آخر أيام الخريف said...

لاااااااااااااااااااا ده انت النهارده مش فى الموود خالص , اول مرة ابقى مختلفة مع كل اللى انت كاتبه تقريباً ..لأ و دعاء سلطان ..ما لقيتش الا دعاء سلطان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

سيبك انت و خلينا فى المهم , فين ريفيو افلام العيد , انا قلت هتتحفنا بباقة من الفرجات بعد سيل الأفلام ده ؟

تحياتى و يا ريت ما تبقاش تغيب كتير كده على قراءك المتابعين لأنك بجد مميز و اسلوبك مختلف:)

خالص تحياتى

د/دودى said...

* مع احترامي لمؤيديه .. أشعر بأن أهمية "الشيخ إمام" سياسية فقط .. موسيقياً أراه كمستمع ملحن متواضع وجمله اللحنية أقل من العادية..

بصراحه مقدرتش اسكت على الجمله دى برغم محاولاتى...فالبساطه فى الاغانى اللى فى الاصل موجهه للبسيط الجمهور مش عيب

قلم جاف said...

د.دودي:

ما أنكرتش دوره السياسي مع "أحمد فؤاد نجم" كـ"محرض" .. لكن تخيلي لو كان للراجل دة ربع موهبة "بليغ حمدي"..مش كان حيبقى أقوى تأثيراً؟

كل ما بأسمع أغاني "نجم-إمام" بألاقي نفسي مع كلمات "نجم" أكثر من ألحان "إمام" القريبة لأسلوب المظاهرات..

قلم جاف said...

العزيزة آخر أيام الخريف :

كنت كتبت من كام سنة مقال اسمه "وقعوا في بعض".. أهه موضوع "دعاء سلطان" نفس الموضوع .. بس هية طرحت اتهامات كان من باب أولى إن "منى الشاذلي" ترد عليها..وأنا شايف إن معظم الاتهامات دي صحيح..

وبصراحة.. ليه الفيلم اللي عامل زي فكرة الذهاب من "القاهرة" إلى "الإسكندرية" عن طريق "بورسعيد"؟ من أول فيلم "الأهرام" إلى فيلم "الاستبعاد" إلى مشهد "هيييييه وضحكت عليكم"؟

بالنسبة لأفلام العيد .. للأسف ما سمحتليش ظروفي بالذهاب لمشاهدة أي من أفلام العيد رغم إنه كان نفسي أعمل كدة بشدة بعد ما نجحت تجربة العيد الصغير اللي شفت فيها "سمير وشهير وبهير" اللي عجبني جداً.. وكنت ناوي أدخل فيلم "حلمي" بالتحديد أو "زهايمر" بما إن برومو "ابن القنصل" لشاعر الزمان والعصر والأوان "أيمن بهجت قمر" قفلني التنين..ولكن بعض الظرفاء خارج السايبر سبيس تفوهوا بكلمات مستفزة وغبية أخرجتني عن المود طوال أيام العيد ، ولا زلت أعاني من تصرفاتهم الغبية حتى اللحظة..

saso said...

كان اطرف جزء في تمثيلية مني الشاذلي هو مفاوضات الرجوع للتليفزيون المصري يا عيني لما مارضيتش راحوا مانعينها تتكلم ولا تهمس ولا تتأتأ وحرموا الجمهور من متابعة نمو شعر القٌصّة
دعاية بمليون جنية طلعت اذكي من السيد البدوي اللي صرف دم قلبة وبيبيع اورليستات عشان يصرف ع الحزب ويمضي نجوي ابراهيم في احتفال يليق بالمناضلة الكبيرة
حاجة ببلاش كده


مع كامل احترامي لمحبي الدستور الاصلي وبشرطة
اللي بيحصل ده تهريج

صعبانة عليا شيري في فيلم احمد حلمي تقريبا هو جايبها يتريق عليها غير ان الفيلم اساسا مالوش ماسكة مبيبررش اي احداث
ايمي سمير اسهمها ف الطالع جدا جدا بس تستاهل دمها اخف مليون مرة من اختها

اعلان الحزب الوطني مقزز وتقريبا كل المواقع بتتكلم عنه وانس الفقي الوحيد اللي شايفة عادي

مش حاجة تحزن ان مسلسل محمد علي هيتأجل للمرة المليون عشان حاتم علي مش فاضي يخرجلنا المسلسل م الشمال لليمين
للدرجة دي مصر بقت عقيم

قلم جاف said...

العزيزة ساسو : حمد الله ع السلامة من جديد..

"إيمي" شفتها السنة دي في "سمير وشهير وبهير" وهية من الناس اللي ممكن قوي يبقوا كوميديانات جامدين في المستقبل.. دة ما يمنعش إن "دنيا" ممثلة كويسة واجتهدت في أكثر من دور أهمهم في رأيي "الفرح"..

لو ح أشوف فيلم في أقرب فرصة حيكون "زهايمر"..اللي سمعته عن "حلمي" اللي شفتله الفيلمين اللي قبليه مش مقنع..

اللي فقعني كمان في إعلان الحزبوطني إياه إن الناشطين اللي حيقلبوا الدنيا بالفيلم الجديد "678" ما اتكلموش عليه نهائياً..مناضلين آخر زمن..

نفسي قوي قوي قوي في فيلم بيفضح الحراك السياسي وبيفضح النوعية دي من الناشطين اللي اتخلوا عن الناس في قضايا أكثر أهمية تمس حياتهم، تخيلي إن ناشطي المرأة مثلاً هربوا من قضايا الوصم الاجتماعي للمطلقات والمتأخرات في سن الزواج ، وبعض الناشطين اللي قلبوا الدنيا على ناس كتير هربوا من ضحايا السيول في الصعيد.. يعني في سنوات الانفتاح لما كان هامش الحرية ضعيف طلعت أفلام هاجمته ، ودلوقت لما طلع سي الحراك مفيش فيلم يقول "إيه اللي بيحصل دة"؟

تأجيل مسلسل "محمد علي" فكرني بكاريكاتير لبناني اتعمل أيام "ياسر عرفات" كان بيتقال فيه إن المفاوضات حتتعمل في شهر "مايو...لية"!