Friday, January 29, 2010

فرجات آخر الشهر

* ما هو المنطق في أن يتولى رئاسة أكبر جهاز إعلامي في البلد - اتحاد الإذاعة والتليفزيون- شخص هو محسوب على مؤسسة أخرى هي اﻹيه آر طين ولم تنقطع علاقته بها؟ وهل صحيح أن له علاقة وقت أن كان هناك بصفقة بيع فيها أرشيفنا التليفزيوني والسينمائي فوق البيعة للشبكة المذكورة وغيرها؟ وهل تواطأ مسئولون في الاتحاد بعدم شراء حقوق أفلام تليفزيونية بعد انتهائها لتباع للآخرين وبرخص التراب ، يذيعوها يحرقوها يودوها في ستين داهية هية كانت بتاعتنا؟.. هل لديكم إجابة؟

* النقل التليفزيوني والإخراج لمباريات كأس أمم أفريقيا الحالي هو الأفضل على الإطلاق في تاريخ هذه البطولة .. حتى التتر الذي صممه المنظمون الأنجوليون ومسئولو "الكاف" رائع.. حتى أنني "أتلكك" لانتظاره بين الشوطين أو قبل المباراة.. أحترم فيهم أن لديهم القابلية للتعلم من أخطائنا عندما نظمنا البطولة قبل أربع سنوات ، أما نحن والحمد لله لا نتعلم من أخطائنا نحن.. مجرد تعليق صغير..

* "سمية الخشاب" في تصريح لـ"اليوم الساقع" تقول أنها شجرة مثمرة "بيحدفها البعض بالطوب" .. تصريح يموت من الضحك.. فمعلوماتي أن الشجرة المثمرة ليست الشيء الوحيد الذي يمكن تحديفه بالطوب!

* ظهر مؤخراً إعلان في مدينتي لعروض سينمائية تثقيفية يقوم بها "حزب التجمع" مع "حزب الجبهة".. ومن الواضح أن "حزب التجمع" أصبح أكثر انفتاحاً ، ليس لمجرد تقديمه لعروض سينمائية ، ولكن لأنه قبل ، ولأول مرة ، أن يوضع اسمه على الإعلان على "يمين" اسم "حزب الجبهة"!

* أعجبتني فكرة إعلانات "فودافون" الأخيرة والتي تعيد إلى الأذهان مسرح العرائس .. برغم تحفظي على مستوى خفة ظل الدعابة إلا أن الحملة في مجملها مبهجة .. وحققت نجاحاً بَهَت على فيلم "كلمني شكراً"!

* أسوأ موسيقى تتر لبرنامج: "الحياة اليوم" ، أسوأ تصميم لتتر : "تامر وشوقية"..أسوأ الفنانات اختياراً لمظهرها العام : "غادة عبد الرازق" .. ولا زال لدى هؤلاء الكثير ليقدمونه!

* "إليسا" نجحت بألبومها الجديد برصيدها السابق ، وليس لجودة الألبوم الحالي.. شيء خطير أن يصل الفنان لمرحلة يعتمد فيها على رصيد ذكرياته لدى جمهوره حين لا يسعفه مستواه ولا تساعده اختياراته..

* من مظاهر سوء حظ هذا الجيل أن يكون لسان حاله الغنائي هو السيد "أيمن بهجت قمر"..لنا عنه كلام بإذن الله في تدوينة مستقلة..

* "البنت زي الولد..ما هيش كمالة عدد".. وهذا ينطبق على "ساندرا نشأت" التي تثبت في كل فيلم تخرجه أنها لا تقل عن "إبراهيم عفيفي"!

* كتب أحدهم في أسبوعية مستقلة أنه يتمنى أن تظهر بصمات "جمال الشاعر" على "الفضائية المصرية".. ما كانت ظهرت الأول في "النيل الثقافية" التي جثم على صدرها منذ إنشائها..مش كدة ولا إيه؟

* "نايل لايف" صارت مقبرة المذيعين المغضوب عليهم .. بدءاً من "أسامة منير" ونهايةً مؤخراً بـ"لميس الحديدي".. ترى من القادم؟

* أخيراً.. انضم سر نجاح أغنيتي "الناس الرايقة" و "ستة الصبح" لقائمة ألغاز طويلة في الفن المصري قد يعرف أبناؤنا سببها .. استمعوا للأغنيتين لتعرفوا جيداً ما أقول!

8 comments:

آخر أيام الخريف said...

و الله العظيم انت فنان و مثقف و مستنير جدا...كل شهر بنتظر الفرجات بتاعتك دى عشان ابصم بالعشرة على كل حرف بتقوله...

ربنا يوفقك

زمان الوصل said...

* أنا كمان عاجبنى جدّا الشغل المعمول فى البطوله و شايفاه محترف جدّا و كمان له شكل مميز بيقول إن دى بطوله فى "أفريقيا" مش حاجه ممسوخه و منسوخه ستين ألف مرّه زى القرف اللىّ بنعمله ..


* "سميه" قالت عن نفسها سجره !! طيب كويّس انّها اخيرا اعترفت بالحقيقه .. فكّرتنى ب "عادل إمام" و هو بيقول ل "ناهد جبر" : طيب أنا كنت صغنن و جدتى بتقول لى غصن لبان إنّما انتِ شجرة لبخ أو شجرة سنط :)))))


* هو لو على الحملات الإعلانيه أظن حملة "كوكاكولا" بتاعة "... و احنا معاهم" كانت موفّقه فعلا ..


* برغم اقتناعى أن الموضوع أذواق أستغرب فعلا أن يكون ل "إليسا" معجبين أصلا !! دى بينطبق عليها جملتى المفضّله "التطوّر الغير طبيعى للحاجه الساقعه"

آخر أيام الخريف said...

دايما متفقين يا منوش :D

El - Shandwely said...

ناسى الفوز وناسى كل ما تعلق بالبطولة بداية من أزمة البث مرورا بمباراة الجزائر وصولا لاحراز الكأس
ولسه عمال أفكر فى حفل الختام
الرهيييب
الرهيييب
ده مكانش ملعب .. دول عملوه مسرح إضاءة وانوار متحركة
والكاس اللى نزل مع ناس لابسين لبس مكناش شوفناه غير فى أفلام جيمس بوند
التنظيم الأروع فى تاريخ البطولة ومعتقدش أنه هيحصل بالشكل ده تانى
ومن دولة افريقية منعرفش عنها شىء غير انها بلد فلافيو وجيبلرتو

قلب الأسد said...

ممممم إيه بقى سر نجاح الأغنيتين؟؟
إنت اللي بقيت تكتب ألغاز يا شريف
:@

قلم جاف said...

عدنا بحمد الله ..

قلب الأسد :

حتحسي اللغز دة لما تسمعي الأغنيتين.. تحسي إن كل تراكيب السيد "أيمن بهجت قمر" كوبي وبيست من بعضها البعض .. اللي تسمعيه في " حدف بحر" تسمعيه في "ستة الصبح" تسمعيه هنا تسمعيه هناك.. الراجل اللي بيزعم إنه بيكتب بلسان الشباب حول لغتهم إلى ما يشبه الـ

sql

أربع خمس جمل والسلام.. لدرجة إني أعرف أميز الأغنية اللي بيكتبها عن غيرها ع المغمض..

وعلى إيه.. محسوبك راجع بعد غياب ومذاكر له كويس.. وربنا يسهل وأعرف أوفيه حقه كتابة.. :)

قلم جاف said...

الشندويلي :

أزيدك م الشعر بيت..

شوفت التريلر نفسه.. حاجة جامدة جامدة جامدة..

حركة متناغمة لعدد من مهارات كرة القدم متداخلة مع بعضها البعض ملونة بالألوان البهيجة المستخدمة في أفريقيا ، على دخلة وتريات سينمائية مصاحب ليها جيتار سبعيني مستعمل في الموسيقى الأفريقية .. تحسسك إن الناس دي عايزة تعمل حاجة جديدة وغير متوقعة.. المتوقع إنك لما تيجي تشوف حاجة أفريقي تلاقي كام رقصة على الإيقاعات المعروفة .. بس دول ما عملوش كدة.. دول وصلولك إحساس الأفريقي بطريقة مبتكرة..

الناس دي بتشتغل .. وغيرها بيشتغلنا..

قلم جاف said...

آخر أيام الخريف : ربنا يخليني دايماً عند حسن الظن..

العزيزة زمان الوصل :

اللي بقى كان نفسي تشوفيها التريقة على الحملة في برنامج كوميدي رمضاني كان بييجي على نايل كوميدي اسمه "فاصل مش إعلاني".. بالذات فقرة اللي بيستولوا على أراضي الدولة!