Saturday, November 24, 2007

فرجات آخر الشهر

* ها قد جاء اليوم الذي يصدر فيه شريط "محمد فؤاد" في الأسواق دون أن نسمع عنه .. "ولا نص كلمة"!

* نشرت "المصري اليوم" بتاريخ الخميس 22/11/2007 أن "محمد سليمان" مؤلف "أولاد الليل" قد "اعترف" بأن ضعف الإعداد وراء ظهور المسلسل بهذه الصورة ، وبأنه -فقط-كاتب السيناريو والحوار أما القصة فلمؤلف آخر.. إنها حقاً "اعترافات ليلية"!

* بالمناسبة .. أخيراً "اعترف" "مجدي أبو عميرة" بأن مسلسل "كلب امرأة" به تطويل.. لا تعليق!

* ألبوم الحفلة "الباهت" الذي أصدرته شركة "عالم الفن" لـ"نانسي عجرم" ، وتصميم الشركة على إصدار ألبومها في عيد الأضحى في مواجهة "إليسا" و "محمد منير" .. يؤكدان أن أغنية "شخبط شخابيط لخبط لخابيط" ليست فقط مجرد أغنية .. بل هي أفضل عبارة تصف الخط الفني الذي بدأت الآنسة "عجرم" السير فيه!

* لماذا لم يحقق مسلسل "المغامرون الخمسة" ومعه فيلم "الشياطين" المستوحى عن "المغامرون الخمسة" و "الشياطين الـ 13" نجاحاً يوازي عشر نجاح القصص الأصلية؟ هل لديكم إجابة؟

* "أو تي في" كانت تدعي البعد عن السياسة وسنينها ، إلى أن استشعرت حجم المشاكل التي جرتها إذاعة "الملك فاروق" فقررت "عدم إغضاب" الناصريين بإذاعة فيلم "ناصر 56".. اتضح إن القناة دي "زي ناس" من بتوع "سياسة؟ أستغفر الله"!

* لم تكن مفاجأة أن تنكشف "كارول سماحة" في مهرجان الموسيقى العربية الأخير في مواجهة الصوت الواثق "ريهام عبد الحكيم" وحتى نجم السوبر ستار "ملحم زين".. دخول "الست كارول" للمهرجان كان خطأً كبيراً من الأساس!

* مهرجان القاهرة السينمائي الدولي على الأبواب لحظة كتابة هذه التدوينة.. الدورة اللي فاتت يا "ميستر إيييييييزت" كانت "تسيير أعمال".. والدورة دي حتبقى بداية حكم الجماهير والصحفيين عليك يا "حسنين باشا"!

* "الرابح الأكبر" من مشاهدة برنامج "الرابح الأكبر" هو ببساطة كل من لا يشاهد هذا البرنامج!

* على ذكر "ام بي سي" .. الأيام القادمة ستشهد ظهور برنامج اللبناني "نيشان" -كُتِبَ عنه هنا منذ عام- "العراب" على الام بي سي.. إما أن ينجح البرنامج ويصيب "نيشان" هدفه.. أو نقول له : "نشنت" يا فالح!

* لا يلزم أن تكون أهلاوياً مثلي لتقاطع "دريم" .. فـ"خالد الغندور" ليس السيئة الوحيدة لتلك القناة..

* أخيراً.. هناك نوعان من الفنانين والإعلاميين ، الأول تنتظر لعبته القادمة لتستمتع بذكائه ، والثاني تنتظر حماقته القادمة لتخرج من الاكتئاب!

4 comments:

بنت القمر said...

مش عارفه ليه بحس بشماته شديده لكل اللي باعوا نفسهم لروتانا وان كانت الكيان الاغني محمد فؤاد مات هناك وقبله اندفن خالد عجاج اللي كان ملئ السمع والبصر من سنوات معدوده احسن يستاهل المتكالبون علي المال اسأل اي حد ان كان عارف اسم اخر اغنيه لفؤاد
اللي بس يفهم
كارول سماحه اللي رقصوا علي السلم لا دول شافوها ولا دول سمعوها
مسلسل المغمرين اخمسه يا سلام والله معرفش اتعرض فين ولا امتي بس كنت اتمني اشوفه من ريحه الحبايب زكريااات
نوسه ومحب تختخ ولوزةوعاطف والشاويش فرقع
اه اسماء وذكريت شجن الطفوله
تحياتي

قلم جاف said...

العزيزة بنت القمر:

-فؤاد ضيع نفسه بنفسه ، وكمل عليها بالتعاقد مع روتانا..

فؤاد سلم النمر بعد ألبوم "حبينا" اللي كان القمة بتاعته هو والألبومين اللي قبله .. بعد كدة ابتدى العك ، ساعة يعيش دور عبد الحليم وساعة يحاول يستصغر نفسه زي ما هشام عباس بيعمل اليومين دول..

كان لازم شكل كلماته يتغير ، كان لازم موزعينه يتغيروا ، كان لازم يطور نفسه .. لكنه بعد بعيد وترهل وابتعد تماماً عن المنافسة..

-ما طار طير وارتفع إلا على رقبته وقع .. ودة اللي ينطبق على الست كارول..

-أنا حاسس إن المسلسل تشويه غريب للقصص.. وفي كل جزء التشويه بيزيد.. آلة زمن إيه وبتاع إيه؟

اللي بيحول حواديت الأطفال من عينة "عقلة الإصبع" و "هانسل وجريتل" بيكون فاهمها كويس وقادر على نقل روحها.. اللي شفناه حاجة لا تمت لمحمود سالم والشغل اللي عمله وكان ملهم لجيل بحاله بأي صلة..

uogena said...

----------------------------
* "الرابح الأكبر" من مشاهدة برنامج "الرابح الأكبر" هو ببساطة كل من لا يشاهد هذا البرنامج!

----------------------------

اول يوم بثت فيه القناه على الوصله -تبعنا- شاهدت جزء منه والحمد لله أن قصافة الاظافر ظهرت حتى لا أضطر إلى مشاهدته ثانيه , وان كان التنويه عنه يصيبنى باحباط وغيظ .. ولا اجد غير تعليق "هى الناس دى بتعمل كده ليه ؟"

**
من زمان ونفسى اعلق فى فرجه بس مش بلاقى تعليق مناسب على العرض الشيق هنا .

قلم جاف said...

شوفي يا يوجي ..

الناس أنواع.. نوع يوصل بيه الخجل لدرجة إنه ما يقدرش يصارح أقرب المقربين له بمشاكل بتنغص عليه حياته وبتحولها لجحيم مقيم.. وبيتكسف يخلي الناس تعرف أي حاجة عن خصوصياته.. ودة بيضم شريحة ليها وزنها من الناس على الأقل في المجتمع المصري..

ونوع تاني بيحب "الصياح" وبيعزه زي ولاده.. عايز يتعرف وعايز يتشهر وعايز يلفت النظر ليه ولو على حساب خصوصياته.. فيه من الناس دي بعض اللي شغالين في الـ

showbusiness

الكلمة الجامعة المانعة لعموم صناعة الترفيه من موسيقى وغناء ورقص وتمثيل وما إلى ذلك مضافاً إليه بعض الرياضيين.. ودة بالنسبة للناس دي شيء عادي لإنهم شخصيات عامة يقتضي مجالها الظهور أدام الناس..

لكن اللي صعب عليا- على الأقل - إني أستسيغه وأبلعه إن فيه ناس عادية كدة.. الناس اللي بتحب تظهر في برامج زي دي وتعرض خصوصياتها على الملأ بالشكل دة..

ولإنه ما جمع إلا ما وفق ، لقي فيهم صناع "الخاسر الأكبر" ضالتهم المنشودة وحبوا يعملوا بيهم برنامج تقليد أعمى لبرامج غربية..

سعيد بتعليقك الأول تقريباً هنا في "فرجة".. وأتمنى دوام الزيارة والتعليق والنقاش..