Sunday, November 29, 2009

فرجات آخر الشهر

* شوية شر صغيرين : تعاطفت فقط مع المصريين الذين آذاهم هووليجانز الجزائر بشكل عام ، ولم أتعاطف قط مع "ساويرس" الذي تعاطف إعلامه مع قراصنة الصومال ضد الصيادين المصريين.. وهذا يحقق المثل الشعبي العصري الجديد الذي يقول : اللي "يكشكش" للحرامي ، "يعَرَّض" له البلطجي!

* مع التعرض المكثف لموسيقى "تامر كروان" في قناة "دريم" وبعض الأفلام .. بدأ الرجل يسقط من أذني ونظري تدريجياً..

* هل أكون قاسياً بعض الشيء إن قلت أن أداء "غادة عبد الرازق" في مسلسل "الباطنية" كان يحوم حول أداء "نادية الجندي" في نفس الفيلم.. إن لم يكن ينقصه إفيهات ماركة "شريف المنيباوي" من عينة "أنا براوية ومحدش يقدر عليا"؟

* مع احترامي لمن أعجبتهم أغنية "أيمن بهجت قمر" التي كتبها لـ"عدوية" و "رامي عياش".. هذه المحاولة من "أيمن" أشبه بمعلقة جبنة بارميزان منتهية الصلاحية على رغيف شامي خرج للتو من الفريزر!

* ما دام التمثيل يروق للسيدة "ريم ماجد" مذيعة برنامج "بالمصري الفصيح"- "بالمصري" سابقاً لتقاطع الاسم مع عنوان مقال "عبد الله كمال" - فلماذا لا تجربه وتريحنا من طلتها غير البهية ، أقله نكون قد كسبنا ممثلة بدخولها عالم التمثيل ، وكسبنا مذيعة باعتزالها العمل الإعلامي؟

* في البداية كان لكل قناة برنامج توك شو واحد ، والآن أصبح لبعض القنوات مثل On Tv أكثر من برنامج توك شو في اليوم الواحد يتشابهون جميعاً في الأسلوب وفي الخطة وفي الطريقة.. سلامات يا احتراف!

* وهذا أمر يبين للناس أنهم يعيشون هذه الأيام نعمة لا يشعرون بها ، كوننا كلنا في عيد هذه الأيام ، وفي راحة من برامج التوك شو التي تركنا أصحابها نلتقط أنفاسنا قليلاً.. الرحمة حلوة..

* القوة الناعمة في مصر.. هأ أو!

* ما هو سبب منع عرض مسرحية "على الرصيف" التي تعرضها "موجة كوميدي" هذه الأيام بمناسبة مرور عشرين عاماً على رحيل بطلها الكبير "حسن عابدين"؟..

* كيف أعجب الناس يوماً ما بمسلسل "الضوء الشارد"؟ حقيقة كلما أشاهده أسأل هذا السؤال!

* منتهى الوطنية : "كرومبو" "بانوراما الدراما" "المسروق" يعلن الحرب على الجزائر بإلغاء رقمها من مسابقته!

* يعجبني جداً وش "وبراءة الأطفال في عينيه" على وجه جميع مذيعي برامج التوك شو من أي مسئولية تجاه ما حدث في الجزائر.. أقصد هنا بـ"الأطفال" "أطفال التماسيح"!

* رأي شخصي : "منى الشاذلي" ما كان لها أن تستطيع النطق بحرف واحد في حق مؤسسة "الأهرام" لو كان "إبراهيم نافع" على رأسها ، ويبدو أن مفعول "بلابيع الشجاعة" التي تعاطتها قاصر فقط على أي مؤسسة صحفية لا يرأسها عضو في مجلس الشورى كما هو الحال بالنسبة لـ"دار التحرير" أو "روزا اليوسف" وكلاهما له أخطاء تكبر بكثير كل قصور لـ"الأهرام" العريق.. العبي غيرها..

* كنت أحب أغنية "مروة نصر" "نفسي" إلى أن صد كليب الأغنية "نِفسي"!

* كل عام أنتم جميعاً بخير..

9 comments:

mido said...

رئيس مجلس ادارة الاهرام

عبد المنعم سعيد

عضو معين بمجلس الشورى

:)

آخر أيام الخريف said...

احييك بشدة و اسمحلى اتفق معاك فى اغلب فرجاتك سواء المرة دى او الشهر اللى فات...و خصوصا بتاعة الضوء الشارد

آخر أيام الخريف said...

بس انا اختلف معاك بالنسبة لتامر كروان...الراجل ده بجد اسم على مسمى

زمان الوصل said...

كل سنه و انت طيب :) لونج تايم نو سى هههه

* "تامر كروان" موسيقاه متميزه و تخلّيك و انت بتسمعها متأكّد إن ده شغل حد غير "الشريعى" و "عمر خيرت" و مجموعة النحّيته القدماء !! يعنى كان واضح جدّا فى مسلسل "قانون المراغى" إن موسيقى التتر و الموسيقى التصويريه خارجه من حد برّه نحّيتة مسلسلات التلفاز


* هى "أو تى فى" إيه برامجها التوك شوهيه غير "بلدنا" ؟!! هو "مساءك سكّر زياده" لسّه بييجى؟

* "ع الرصيف بقت أوبسليت أوى بالنسبه للىّ حصل خلال العشرين سنه التى تلت عرضها :) الواقع بقى أكثر جرأه من أى خيال فيمنعوها رحمة بمرارات المشاهدين اللىّ شافوا أهوال تفوق ما تصفه "ع الرصيف" و على محطّة القطر كمان


* أنا بردو كنت حاسّه إن البيان اللىّ أصدره رؤساء الفضائيات انتقادا لتعامل الفضائيات -أكيد غير فضائياتهم طبعا !!- مع أزمة "مصر" و الجزائر" !! كان نفسى أقول للحاج "جولد ستار" كنت فين يا معلّم و ماكلّمتش صبيانك ليه زى ما اتصلت ب "المسلمانى" مخصوص من "السودان" و هو بيستّفهم ل "فاروق حسنى" و "محمود محيى الدين" !!

* أساسا لم أفهم لماذا تجهد "منى الشاذلى" نفسها فى اجترار الدموع على بعض المواقف البارده التى لا تستحق أصلا توقّف مثل موضوع إن "الأهرام" مالهاش مكتب فى "الجزائر" !! الست دى على فكره خطر على قضية المرأه مش كل ما تطلع فى برنامج تفضل تعيّط كده وِحِش خالص و مش كويّس

قلم جاف said...

كل عام الجميع بخير..

العزيزة زمان الوصل .. حمد الله ع السلامة:

1-أنا أتحدث عن أون تي في وليس أو تي في .. أون عليها كذا برنامج منهم بالمصري الفصيح ، وبرنامج صباحك يا بلدنا ، ومعاهم برنامج صحافة اسمه مانشيت لصحفي اسمه جابر القرموطي..غير تلاتة أربعة سبعة برامج إخبارية شبه بعض على برنامج بتقدمه "أماني الخياط" مضروب من "منبر الجزيرة"..

2-واضع موسيقى "قانون المراغي" هو الموسيقار "خالد حماد" في ثالث تجربة تلحين له مع الأغنية بعد "احنا شباب الجامعة" في فيلم "كلم ماما" و "جرح الزمن" في فيلم "رشة جريئة" الأغنية التي كتبها للفيلم الشاعر الغنائي "مجدي كامل" - غير الممثل - وغناها "حسن الأسمر" وهي من أحلى أغاني الفيلم المذكور..

العَطَلَة اللي كنت فيها الشهر دة واللي قبله مأخرة مقال عامله عن قانون المراغي ، وقايل فيه اللي يستحقه لإنه من الآخر مسلسل شليل..

ولا زلت مصر إن "كروان" عامل زي بوستر الشريط في التسعينيات ، تيجي تشوفيه دلوقت تقولي ألوانه بهتت ، وتفتكري الحاجات بتاعة الفراعنة اللي بقالها كام ألف سنة في المعابد ما حصل لهاش أي شيء..

لما كانت الألوان شغالة كان بيبتكر.. في تتر فيلم "أبو العربي" عمل مزيكا مبتكرة وغير متوقعة ، أول مزيكا عن بورسعيد بدون سمسمية واستعاض عنها بالإيقاعات والأكورديون ووتريات عابها نقص خدمتها.. لكن دلوقت عجبه شغله فبدأ يستنسخ نفسه!

السنة دي من أحسن سنوات "عمار الشريعي" في السنوات الأخيرة .. كفاية "الرحايا"..

3-مساءك سكر زيادة اختفى في ظروف غامضة!

قلم جاف said...

ميدو :

أشكر التوضيح والتصحيح .. وإن كان المعلوم أن نفوذ "كمال" و "محمد علي إبراهيم" أكبر بكثير من نفوذ "مجرد أكاديمي"!

العزيزة آخر أيام الخريف:

أصبحت مرارتي ورق ، أصحاب المرارات الحديدية هم فقط من يتحمل مشاهدة "الضوء الشارد" للمرة الثانية.. ربنا يديهم الصحة..:)

زمان الوصل said...

يا خرابى ع الزهايمر ..

اتكلّمت أنا عن "أو تى فى" و انت تقصد "أون تى فى" .. و لخبطت "خالد حمّاد" على "تامر كروان" .. بس واللهِ "تامر" له حاجات كويّسه مش عمل موسيقى "أحلى الأوقات"؟ كانت حلوه بقى ولاّ ماكانش "تامر" أصلا اللىّ عملها؟ :) أيوه و كويّس إنّك فكّرتنى موسيقى "أبو على" الشديدة التميّز بردو كانت مسمّعه جامد ..

ياللاّ أكتب تدوينه عن "قانون المراغى" .. هى النهايه كانت مفزعه من كتر ما كانت صايصه :( بجد اتصدمت صدمه جامده بعد ما كنت قاطعت المسلسلات و الفرجه عليها أتكبس الكبسه الجامده دى ..

بالنسبه ل "عمّار" أقدر أقول استنفذ مرّات الرسوب معايا :) من كتر ما استنسخ نفسه فى أعمال مابقتش قادره أتقبّل منه أى حاجه حتى لو جاءت مختلفه

إنت عارف إن ممثلين كتير اتقاولوا مع مخرج و مؤلف "الرحايا" و هتتفتح ماسورة مسلسلات صعيدى و بعد ما كنّا ارتحنا من "فضاء عامر" هيطلع لنا ثنائى "الرحايا" و يستهلكوا خلال سنين قليله همّا كمان :(ا

قلم جاف said...

تصحيح بسيط : موسيقى "أبو علي" لـ"عمرو إسماعيل".. موسيقى "أحلى الأوقات" لـ"خالد حماد"..:)

آخر أيام الخريف said...

الف الفسلامة على مرارتك
LOL LOL LOL

الشىء الوحيد اللى معلق معايا فى المسلسل ده اداء يوسف شعبان...و الرموش الصناعية بتاعة منى زكى..!!!!